Nie ściągniete a kupione ;D.
A było tak : Zmiany ustrojowe w Rosji były popierane zarówno przez Zachodnią Europe
jak i Ameryke również finnasowo. Pierwsze pieniądze przywióżł lenin a drugie trocki.
W latach 30-tych świetne interesy robili Amerykanie i w Niemczech i Rosji. Opel amerykański
uruchomił u niemców produkcje samochodów cięzarowych ( które pomogłu również Romlowi w Afryce),
IGFarben miała udziały kapitału amerykańskiego, podobnie nad produkcją benzyny syntetycznej i węglików
spiekanych była wspólpraca i wspólnota kapitału ąż do wypowiedzenia wojny przez USA Niemcom.
Ford najpierw uruchomił w rosjii produkcje Gaza A a potem chyba Gaza AA
(podwozie , motor itd słynnego Gaza piat ) , inni pomogli w wybudowaniu zapory Dnieprostroj itd.
Również sprzedano dokumnetacje konstrukcyjną na samochd osobowy którego pierwsze
prototypy ujrzały światło dzienne w roku 1943. Była to Pabieda - Warszawa. W pierwszych latach miał
konstrukcje umozliwiająca łatwe zmienianie wnętrza na sanitarke. Niemcy (BMW)do 1945 roku (jesze przed 1939)
sprzedali konstrukcje Motocykla wojskowego ( który rosjanie zmodernizowali i wzmocnili w nim rame) itd.
Po wojnie sytuacje uległa w Rosji poprawie. W ramach uzgodnionego przez zwycięzców porozumienia
do Rosji ( nie licząc jeńców) pojechało z niemiec (częściowo zPolski - ze Śląska) 200 tys potrzebnych wykwalifikowanych pracowników.No i fabryk np Moskwicz -Opel. Samoloty wRrosji były własnej konstrukcji aż do 1945 roku kiedy to awaryjnie na lotnisku w Chinach wylądowała Superforteca. Po rozkręceniu do ostaniej śróbki, została
ponownie zmontowana i poleciała do domu. Stalin był strasznym dyktatorem, nie pozwolił zmienić [dostosować]
ani jednego wymiaru z systemu caloweg na matryczny. Czy widzicei juz te wymiary obowiązujęce przez kilka lat
propdukcji dalekosięznego bombowca radzieckiego w milimetrach , dziesiętnych i setkach milimetów ;D
Po wojnie przez dość długi czas nikt żadnych konstrukcji samochodów i samolotów Rosjanom nie sprzedawano.
Ale było mnóstwo sprżetu amerykańskiego dostarczonego ( za pieniądze) w czasie wojny do ZSRR a po wojnie kupowanego na zachodzie. I była to skarbnica wiedzy dla konstruktorów i wytwórni samochodów.
Limuzyny Zisy z motorami V8 itd były wzorowane na Pakardach . Wołga miała nadwozie zabrane z FSO ( zamowione i kupione w Italii dla FSO) a podwozie z Mustanga. itp
W roku 1986 potrzebowałem reflektor do Jeepa Wagonera ( motor V8 - 5,7 - srednie spalanie 14,5 l/100km).
Wykręciłem amerykański i w to miejsce przykreciłem z Uaza. Pasował idealnie
A że podwozie Nysy i Żuka ( i słusznie) było zunifikowane w Warszawą no to wiemy skąd faktycznie podobieństwa
z amerykanami.