Van Klub Polska

Garaż => Dział techniczy => Chevy Astro\GMC Safari => Wątek zaczęty przez: MHM w Czerwiec 13, 2018, 09:19:32 am

Tytuł: Sonda lambda
Wiadomość wysłana przez: MHM w Czerwiec 13, 2018, 09:19:32 am
Jakiej firmy sondy warto brać ? Na RA widzę do Astro BOSCH, ACDELCO, DENSO, NTK. Te dwie ostatnie firmy nic mi nie mówią.

ACDELCO jest kilka modeli od 30$ do 55$. Nie wiem czym się różnią.
Tytuł: Odp: Sonda lambda
Wiadomość wysłana przez: pituszek w Czerwiec 13, 2018, 09:48:12 am
Ja mam boscha od 8 lat i jest ok. 2 szt 15703 i 2 szt 13474.
Dla porównania http://www.forlessthanever.com/product.php?ASIN=B000BZEHZ8
http://www.forlessthanever.com/product.php?ASIN=B000BZEHZ8
Tytuł: Odp: Sonda lambda
Wiadomość wysłana przez: MHM w Czerwiec 13, 2018, 09:57:03 am
Ja mam boscha od 8 lat i jest ok. 2 szt 15703 i 2 szt 13474.
Dla porównania http://www.forlessthanever.com/product.php?ASIN=B000BZEHZ8
http://www.forlessthanever.com/product.php?ASIN=B000BZEHZ8

Czyli w Astro są w sumie 4 sondy ?
Tytuł: Odp: Sonda lambda
Wiadomość wysłana przez: pituszek w Czerwiec 13, 2018, 10:03:44 am
Tak,chyba jednakie ,różnią się wtykami
Tytuł: Odp: Sonda lambda
Wiadomość wysłana przez: JEDI_V w Czerwiec 13, 2018, 11:18:23 am
Na stronie swego czasu najwiekszego forum o amerykancach www.asu.pl po wpisaniu w szukajce ?sonda lambda? jest temat napisany przez mojego kumpla esDarka na temat sond, tytul ?sonda lambda-orginal, uniwersalna-mity i fakty?, moze sie komus na przyszlosc przyda.(wkleilbym link ale i tak otwiera strone glowna)
Tytuł: Odp: Sonda lambda
Wiadomość wysłana przez: Jacekkg w Czerwiec 13, 2018, 08:18:36 pm
to skopiuj tekst

jest dwóch czołowych producentów sond: BOSCH I NGK (znane też pod nazwą NTK) i tylko tych producentów sondy kup zmień tylko te przed katalizatorem
Tytuł: Odp: Sonda lambda
Wiadomość wysłana przez: MHM w Czerwiec 13, 2018, 08:42:09 pm
kup zmień tylko te przed katalizatorem

A czemu tych za katalizatorem (diagnostycznych) nie ?
Tytuł: Odp: Sonda lambda
Wiadomość wysłana przez: Jacekkg w Czerwiec 13, 2018, 08:55:45 pm
sonda za katalizatorem starzeje sie wolniej, ale też nie ma wpływu na regulacje składu mieszanki, jej główne zadanie to sprawdzanie sprawności katalizatora
Tytuł: Odp: Sonda lambda
Wiadomość wysłana przez: zagłoba w Czerwiec 13, 2018, 09:17:57 pm
A jakby wywalić katalizator, to co wtedy sondy zrobią? Wyskoczą błędy, albo będzie gorzej chodził?
Tytuł: Odp: Sonda lambda
Wiadomość wysłana przez: pituszek w Czerwiec 13, 2018, 09:33:41 pm
Będzie błąd tej za katem wywalać,ale na to pomaga zwykły emulator,sprawdzone ,działa.
http://allegro.pl/emulator-drugiej-sondy-lambda-prosty-m18x1-5-ocynk-i5486853849.html
Tytuł: Odp: Sonda lambda
Wiadomość wysłana przez: cienkig20 w Czerwiec 13, 2018, 10:45:04 pm
Ja osobiście NGK nie polecam...zawiodłem się na kablach ,jak i na świecach...to i w sondę nie wierze ;)
Tytuł: Odp: Sonda lambda
Wiadomość wysłana przez: pituszek w Czerwiec 14, 2018, 11:41:44 am
Na temat NGK się nie wypowiem,nie mam doświadczenia.Ale jeśli chodzi o sondy uniwersalne ,to nie polecam,dla mnie wyrzucona kasa,koledze w Blazerze też nie zdały egzaminu,a to ten sam silnik.

Dla MHM-a.Za katem jest kwadratowa wtyczka Bosch 13474
Tytuł: Odp: Sonda lambda
Wiadomość wysłana przez: buusoola w Czerwiec 14, 2018, 12:15:25 pm
pozwoliłem sobie skopiować tekst napisany przez esdarek z www.asu.pl

na temat sond lambda krazy wiele mitow . postaram sie dzieki swoim bolesnym doswiadczeniom i zdobytej przy tym wiedzy rozjasnic nieco temat.

mit :
kazde auto wymaga dedykowanej sondy.
bzdura. z sondami jest dokladnie tak jak ze swiecami. a nawet znacznie prosciej.

fakt :
firmy produkujace sondy maja tak naprawde w swojej ofercie....ok 10 modeli ,ktore zaspokajaja w 98% roznorodnych potrzeb rynku(np BOSCH)

mit :
sondy dzila sie na 1,2,3,4 i 5 przewodowe. oczywiscie ilosc przewodow to roznica ,ale wazniejszy jest typ.

fakt :
jesli sonda jest odpowiednio dobrana to powinna miec tyle przewodow co fabryczna. moze miec wiecej przewodow niz fabryczna ,nigdy mniej.


rodzaje sond i sposob dobierania:

sondy ze wzgledu na budowe i sygnal podawany komputerowi dzielimy na:
-palcowe
-planarne
-szerkopasmowe

zeby nie za bardzo wnikac w temat-sonda palcowa stosowana byla jako pierwsza i do ok 2000 roku wiekszosc samochodow ma taka sonde. moze miec od 1 do 4 p rzewodow. mozna ja tez dosc latwo rozpoznac wizualnie. element ,ktory jest wkrecony w kolektor wydechowy/rure wydechowa ma ksztalt palaca i ma na obwodzie odgiete naciecia doprowadzajace spaliny do czujnika wewnatrz. moze tez miec ksztalt walca i kilkanascie okraglych otworkow na obwodzie w kilku rzedach.

tak wyglada najbardziej konwencjonalna:
http://motofocus.pl/media/_old/artdodatki/1175171067460baffbe974b.jpg

a tak nieco nowszy typ:
http://p.alejka.pl/i2/p_new/14/34/sonda-lambda-opel-corsa-c-astra-g-meriva-combo-vectra-b-vectra-c-zafira_0_b.jpg


nastepnym rodzajem jest sonda planarna. rozni sie konstrukcja,zasada dzialania i sygnalem jaki podaje komputerowi. stosowana jest najczesciej w autach po 2000 roku.
cecha pozwalajaca ja odroznic(nie zawsze!) jest ksztalt obudowy czyjnika ,ktory wchodzi do wydechu. najczesciej jest to grubszy niz poprzednio walec z ktorego wychodzi wezszy walec zakonczony stozkiem. otwory nie sa rozmieszczone na zewnetrzych bokach walca ale na jego szczycie.

np. tak:
http://www.autocentrum.pl/gfx/opisyaut/56524431/maj_art772_14052008_2.jpg

trzeci typ to sonda szerokopasmowa. ma 5 przewodow i nie mam z nia doswiadczen wiec nie bede sie rozpisywal.

wyzej opisane 3 rodzaje sond nie sa ze soba zamienne.

wyrozniemy jeszcze sondy cyrkonowe i tytanowe.

cyrkownowe ma 80-90% aut, reszta tytanowe. tytanowe mozna poznac po kolorze przewodow (i znow nie zawsze niestety) o ile w cyrkonowych przeody grzalki maja taki sam kolor (najczesciej 2 biale albo 2 brazowe) to w sondach tytanowych te kolory zawsze sa inne(najczesciej bialy i czerwony). sondy tytanowe maja 3 lub 4 przewody.

sondy cyrkonowe pracuja w zakresie 0,1-0,9 V
sondy tytanowe 0-1V lub 0-5V
.

kilka zasad-
sonda palcowa moze miec od 1 do 4 przewodow
sonda planarna zawsze 4
sonda szerokopasmowa 5

sonda musi oczywiscie tez pasowac fizycznie czyli miec ten sam gwint-raczej jest to rozmiar uniwersalny ,ale zdarzaja sie wyjatki.

jesli chodzi o sondy palcowe zawsze z braku odpowiedniej mozesz zastosowac sonde z wieksza iloscia przewodow.
dodatkowe przewody(dwa w takim samym kolorze) sluza do podgrzewania sondy i moga nie byc podlaczone.
jesli sonda ma 3 przewody to 2 sa od grzalki ,a 1 sygnalowy, jesli przewodow jest 2 to ten drugi to masa. w przypdku jesli montujemy taka sonde w aucie gdzie byla 1 przewodowa to drugi przewod podlaczamy do masy silnika.

zawsze podczas wymiany sondy zostawmy sobie stara na wzor. kupujac sonde uniowersalna albo od zupelnie innego auta (spokojnie,da sie!) pamietajmy,ze bedziemy musieli wymnic wtyczke. przewodow sondy nie wolno lutowac!!! mozna je tylko zaciskac. stosujemy do tego rurki i zaciskarke lub od biedy jakiekolwiek zlacze zaciskowe. musimy pamietac o dobrej izolacji i jej odpornosci na temperature. przewody sondy lambda rozgrzewaja sie bardzo!!! zwykly plastik,igielit,tasma izolacyjna sie stopia. musi bys silikon,teflon, ceramika itp.


reasumujac: wymianiajac sonde nie musimy wydawac kilkuset zl na dedykowany model. musimy tylko sie nieco wysilic aby wytropic nasza sonde (jaki to rodzaj) . ludzie sprzedajacy sondy na allegro i piszacy " o sondach weimy wszystko" niestety nie odpowiadaja na pytania typu "czy wystawiona sonda jest planarna czy palcowa". kazda sonda pasujaca parametrami(rozmiar i zasadza dzialania) bedzie poprawnie dzialala w naszym aucie po popranym podlaczeniu do niej wtyczki. czasem mozna kupic sonde od fiata o pojemnosci 1l za 50 zl i wsadzic do cadillaca z silnikiem V8 do ktorego oryginal kosztuje 400 zl.bedzie dzialac. jak napisalem wczesniej niestety nie zawsze wyglad sondy przesadza o jej rodzaju wiec trza sie nieco wysilic. mam nadziej,ze ten krotki opis pomoze komus w doborze sondy i uniknieciu moich bledow:)
w razie czego pytac-moze bede mogl pomoc.
Tytuł: Odp: Sonda lambda
Wiadomość wysłana przez: MHM w Lipiec 24, 2018, 10:33:15 am
Panowie

Mam "gupie" pytanie, ale liczę na mądrą odpowiedź:
Ile sond lambda jest w Astro ? Pituszek wymieniał 4. Jak oglądałem swoje Astro z kumplem to widziałem (tam nam się wydawało) też 4: po jednej na kolektorach, jedna przed i jedna za katalizatorem. Wczoraj w ASU panowie uparcie mi wciskali, że są 3: 2 na kolektorach i 1 za katalizatorem. Co to w takim razie jest za ustrojstwo wyglądające jak sonda przed katalizatorem ????

EDIT:
No i jeszcze: co to za odczyt z ECU niby 4 sondy mi pokazuje TorquePro ?
Tytuł: Odp: Sonda lambda
Wiadomość wysłana przez: pituszek w Lipiec 24, 2018, 08:33:38 pm
To jest sonda identyczna jak ta za katem  na kwadratową wtyczkę.Niektóre auta jej nie mają,to fakt ,ale u mnie jest  http://www.fixya.com/tags/oxygen_sensor_bank_2_1_location/cars/gmc/safari